DIDS 2014

Preko 260 posetilaca je prisustvovalo petom jubilarnom „Danu internet domena Srbije” koji je u organizaciji Registra nacionalnog internet domena Srbije (RNIDS) održan 10. marta 2014. godine u Hotelu „Metropol“.

DIDS je godišnja konferencija o razvoju Interneta u svetu i na .RS i .СРБ domenskim prostorima Srbije, koja je ove godine održana pod sloganom „Domenizacija, Društvenizacija, Dobra lokacija“. Celodnevni program DIDS-a, pored IT profesionalaca iz svih privrednih oblasti, internet provajdera i ovlašćenih registara, okupio je i ostale domaće korisnike Interneta, koji su imali priliku da uživo čuju iskustva dvadesetak učesnika Konferencije, iz zemlje i inostranstva.

Prvi blok Konferencije tradicionalno je bio posvećen aktuelnim svetskim trendovima na Internetu. Pod naslovom „Domenizacija“ sledila je priča o uvođenju preko 1000 novih generičkih internet domena (gTLD) i to na više jezika i pisama: .web, .saйt, .移动, . شبكة, .events, .works, .cool, .vision, .today, .company, .shop, .trend, .place, .guru, .blog, .sex… i mnogo drugih. Domaći i strani stručnjaci razgovarali su o tome kako će uvođenje novih gTLD uticati na tržište i kakve će to promene doneti. Novi generički domeni daju mnogo veću mogućnost izbora ali će njihovo korišćenje zavisiti najpre od potreba korisnika – sadržaja koji oni žele da plasiraju na svojim veb sajtovima i od toga da li se obraćaju nacionalnom ili globalnom tržištu i publici. U odnosu na ovo, učesnici su zaključili da su nacionalni domeni najbolji izbor za nacionalna tržišta, a da nazive generičkih domena treba koristiti ukoliko se sajtovi obraćaju globalnom tržištu, ili nekom segmentu tržišta koje nije geografski određeno (.events, .shop, .blog…). Razgovaralo se i o tome kako će se novi generički domeni pozicionirati na Google pretraživaču, koji zbog lokalizovane pretrage trenutno daje prednost sajtovima koji su na nacionalnom domenima.

U drugom bloku pod nazivom „Društvenizacija“ učesnici su diskutovali o tome kako promocija na društvenim mrežama može poboljšati vidljivost veb sajtova i prepoznatljivost određenog brenda. Ponašanje ljudi na društvenim mrežama, primeri dobre prakse i načini uređivanja profila (vremenski razmak između objava, direktna komunikacija sa ljudima i slično) takođe su bili tema drugog bloka.

Uspešni primeri domaćih veb sajtova na .RS i .СРБ domenskim prostorima bili su tema trećeg bloka Konferencije koji je nosio naziv „Dobra lokacija“. Posetioci su imali prilike da upoznaju osnivače i pokretače 12 domaćih sajtova na .RS domenima i direktno čuju njihova iskustva iz prakse. Predstavljeni su medijski sajtovi, internet zajednice i prodavnice na Internetu, čiji su predstavnici svojim iskustvima privukli pažnju publike.

Detaljnije opise diskusija i tema možete pronaći u tekstovima zvaničnih blogera DIDS 2014 konferencije:

„Dan internet domena Srbije DIDS 2014“ autora Vladimira Stankovića – @DedaBor

„DIDS 2014: Šta donosi liberalizacija domena?“ autorke Une Zabunov – @unaunpaso

„Domenizacija, društvenizacija…“ autora Miloša Petrovića – @MilosPetrovic

„LIVE: #DIDS2014 – Dan internet domena Srbije“ autora Krste Arsenijevića – @krsto

Program DIDS 2014

09:30
Registracija posetilaca
10:00
Blok 1:
Domenizacija

Moderator: Vladimir Radunović, koordinator edukativnih i trening programa e-diplomatije, Diplo Foundation,

Listi dobro poznatih internet domena najvišeg nivoa (Top Level Domains – TLD) odnedavno se pridružilo preko 1000 novih generičkih domena (gTLD) i to na više jezika i pisama: .web, .saйt, .移动, . شبكة, events, .works, .cool, .vision, .today, .company, .shop, .trend, .place, .guru, .blog, .sex… i mnogo drugih.Da li je ovoliko proširenje bilo potrebno, i da li će ono doneti više izbora ili više konfuzije? Hoće li se povećati tržište i prodaja, ili će novi domeni preuzeti „komad“ postojećeg tržišta? Kako će se shodno tome kretati cene registracije naziva domena? Da li će nacionalni domeni (ccTLD) izgubiti na značaju ili, naprotiv, postati potrebniji i pouzdaniji? Kako će se korisnici snaći da naprave najbolji odabir, i kako prodavci i registri mogu da im pomognu da donesu pravu odluku? Da li će i kako novi domeni uticati na brendiranje na Internetu, i kako će ih pretraživači tretirati? Kako zaštiti svoj brend u tom moru novih domena, i da li će se promeniti neutralna politika registara prema sadržaju?

 

Uvodna reč:

 

Panel diskusija:

11:35
Kafe pauza
11:50
Blok 2:
Društvenizacija

Moderator: Ivana Ćirković, osnivač i urednik ženskog portala www.organvlasti.com

Drugi blok DIDS-a posvećen je priči o dobrom prisustvu i pozicioniranju internet sajtova na društvenim mrežama i predstaviće neke od uspešnih domaćih primera, a čućemo i njihova iskustva i savete. O svemu tome iz ugla psihologije, o odnosu prisustva na društvenim mrežama i SEO, uticaju društvenih mreža na razvoj startupa, promociji svog sajta i biznisa na društvenim mrežama…

 

Panel diskusija:

13:30
Kafe pauza
13:50
Blok 3:
Dobra lokacija

Moderator: Ivan Minić, osnivač i direktor „Burek.com“

Treći blok DIDS-a rezervisan je za dobre lokacije na nacionalnim internet domenima .RS i .СРБ. Neke od njih su stvorene i zahvaljujući sredstvima iz 4PI – Programu podrške projektima popularizacije Interneta, koji organizuje RNIDS. Predstavnici domaćih sajtova govoriće o svojim iskustvima i razvojnom putu, a poseban prostor namenjen je za pitanja iz publike i sa Twittera.
→ Preuzmite prezentaciju

 

Učesnici:

  1. Domen .СРБ dve godine kasnije
  2. Medijski sajtovi:
  3. Internet zajednice:
  4. Prodavnice na Internetu:
15:30
Koktel

Učesnici DIDS 2014

Vladimir Radunović

Vladimir Radunović

Direktor programa sajber bezbednosti i e-diplomatije, Diplo fondacija
Ulrich Retzlaff

Ulrich Retzlaff

Public Interest Registry .ORG
Slobodan Marković

Slobodan Marković

Digitalni savetnik u Programu Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u Srbiji
Ivana Ćirković

Ivana Ćirković

www.organvlasti.com
Nikolina Ljepava

Nikolina Ljepava

Ninamedia Research
Radomir Basta

Radomir Basta

direktor i vodeći SEO strateg, Four Dots, Srbija
Marija Petrović

Marija Petrović

www.mezze.rs
Ivan Minić

Ivan Minić

Burek.com
Martina Anđelković

Martina Anđelković

Online Community Manager,
"Viber Network", Beograd
Mr Vlado Đukanović

Mr Vlado Đukanović

Lexicom – jezički inženjering
www.avmarket.rs

www.avmarket.rs

Ivan Golubović
www.prva.rs

www.prva.rs

Jelena Anđelić
Vladimir Radunović
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2017/12/vladimir_radunovic-3.jpg
Moderator panela: (Dobar) sluga / (loš) gospodar: internet

Vladimir Radunović je predavač i direktor obrazovnih programa iz oblasti upravljanja Internetom, sajber-bezbednosti i e-diplomatije pri međunarodnoj nevladinoj instituciji „Diplo Foundation„.

Bio je član Savetodavnog odbora (Advisory Board) Globalnog foruma za sajber-ekspertizu (Global Forum on Cyber Expertise), a bio je član Savetodavne grupe (Multistakeholder Advisory Group) Ujedinjenih nacija za Forum o upravljanju Internetom (Internet Governance Forum). Profesionalni fokus mu je na politikama Interneta i širokopojasnog pristupa, sajber-bezbednosti, neutralnosti i otvorenosti mreže, e-diplomatiji i e-učešću, obrazovanju i izradnji kapaciteta institucija i donosioca odluka u oblasti Interneta.

Diplomirao je na Elektrotehničkom fakultetu u Beogradu, odbranio master iz savremene diplomatije na Univerzitetu na Malti, a trenutno je na doktorskim studijama iz oblasti sajber-bezbednosti.

Danko Jevtović
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/danko_jevtovic.jpg

Menadžer, preduzetnik i stručnjak za internet tehnologije.

Bio je osnivač je i dugogodišnji direktor firme „Jugodata“ od 1989. i suosnivač internet provajdera „SezamPro“ od 1995. Jedan je od pokretača reforme nacionalnog internet domena od 2001. Član Upravnog odbora RNIDS-a bio je u dva mandata. Direktor je RNIDS-a od 2013.

Završio je Fakultet organizacionih nauka u Beogradu i eMBA na IEDC Bled, Slovenija.



Preuzmite prezentaciju učesnika
Michele Neylon
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/michele_neylon.jpg
Ulrich Retzlaff
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/ulrich_retzlaff.jpg

Proveo je preko deset godina radeći u oblasti internet domena u kompanijama „Melbourne IT“ i „VeriSign“, na brojnim pozicijama vezanim za upravljanje DNS-om, registracijom naziva domena, zaštitom brenda i SEO uslugama..

Studirao je međunarodno pravo u Sijeni, u Italiji, i diplomirao na Univerzitetu „Julius-Maximilians“ u Vircburgu, Nemačka.

Slobodan Marković
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2017/12/slobodan-markovic-dids-2019.png

Slobodan Marković radi kao digitalni savetnik u Programu Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u Srbiji. Već 20 godina aktivno učestvuje u zastupanju i formulisanju IKT politika u Srbiji. Pre angažmana u UNDP, radio je u Registru nacionalnog internet domena Srbije (RNIDS) kao savetnik za IKT politiku i odnose sa internet zajednicom. Između 2014. i 2017. bio je član Multistakeholder Advisory Group (MAG), koja savetuje Generalnog sekretara UN o održavanju svetskog Foruma o upravljanju internetom (IGF). U periodu od 2008. do 2012. bio je specijalni savetnik ministarke u Ministarstvu telekomunikacija i informacionog društva, gde je učestvovao u donošenju niza propisa iz oblasti telekomunikacija, e-uprave i e-poslovanja. Godine 2010. uručena mu je nagrada “e-Trgovina award“ za decenijski doprinos razvoju e-poslovanja u Srbiji.

Ivana Ćirković
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/ivana_cirkovic.jpg

Osnivač i urednik ženskog portala OrganVlasti.com od 2008.

Blogerka, digital PR i strateg za društvene medije, Marketing Manager u „Medical Advanced Projects“, zaljubljenik u društvene mreže i digitalne medije.

Nikolina Ljepava
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/nikolina_ljepava.jpg

Socijalni psiholog i istraživač, specijalista za psihologiju ponašanja na Internetu i online istraživanja. Online ponašanjem i komunikacijama se profesionalno bavi preko deset godina i poseduje široko iskustvo u poslovnom, akademskom i nevladinom sektoru u zemlji i svetu.

Diplomirala je i magistrirala psihologiju i metodologiju istraživanja na Univerzitetu u Vindzoru, u Kanadi, a trenutno završava doktorat iz oblasti metodologije istraživanja na Internetu. Autor je brojnih stručnih i naučnih članaka i član Kanadske psihološke asocijacije.



Preuzmite prezentaciju učesnika
Radomir Basta
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2017/12/Radomir_Basta.jpg
Blok 2

Radomir Basta je direktor i vodeći SEO strateg u agenciji „Four Dots“, kao i suosnivač i product architect marketing alata dibz.me, base.me i reportz.io. Čest je učesnik i panelista lokalnih i regionalnih internet marketing konferencija, kao i redovni predavač za SEO modul na Digital Marketing institutu u Beogradu.



Preuzmite prezentaciju učesnika
Marija Petrović
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/marija_petrovic.jpg

Svetski putnik, matematičar, bloger i fotograf. Njen flert sa food blogom je počeo davno, nesigurno i stidljivo. Danas može da kaže da je odveo na zanimljiva i neočekivana mesta, upoznao sa srodnim dušama koje je inspirišu i od kojih uči.

Piše i na blogu „Palachinka“.

Na DIDS 2014 predstavlja besplatni online magazin posvećen hrani – „Mezze.rs“, prvi te vrste u Srbiji. „Mezze“ nema za cilj da bude samo kolekcija recepata, već da ponudi raznovrstan gastronomski sadržaj. Da ne bude nešto iz čega će čitaoci samo prepisivati recepte, nego i da ih nauči novim tehnikama u pripremi hrane, povede na put do egzotičnih gastro destinacija, da preporuku za restorane i upozna sa zvezdama domaće gastronomske scene. Cilj je na prvom mestu da se čitaocima ponudi alternativa onome što postoji na kioscima, časopis koji hranu predstavlja u novom svetlu i nudi pouzdane recepte, uz odličnu fotografiju, ali upakovano u elektronski oblik i besplatno. Autori recepata i fotografija su iskusne food blogerke koje su celim svojim bićem apsolutno posvećene kultu hrane. Akcenat je na dobroj fotografiji, jer se tim časopisa vodi devizom da se prvo jede očima.



Preuzmite prezentaciju učesnika
Ivan Minić
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2017/12/ivan_minic.jpg

Ivan Minić je internet pionir koji bulevarima, sokacima i slepim ulicama srpskog veba luta već 15 godina.

Učestvovao je u kreiranju gotovo svih internet zajednica sa ovih prostora, a već 8 godina administrira internet zajednicu – Burek.com. Doveo je u Srbiju online kviz znanja www.conquiztador.rs, predavao na BizBuzz seminaru, 2008. Dobio nagradu publike na WebFestu, a 2009. nagradu žirija. Kao dizajner i developer sarađivao je na više od 100 različitih projekata i iz senke koordinirao razna interesantna dešavanja na domaćem internetu.

Martina Anđelković
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/martina_andjelkovic.jpg

Novinarka, internet marketing menadžer i digitalna aktivistkinja. Trenutno je prva na listi freelance community managera na Facebooku u Srbiji. Uža specijalnost su joj društvene mreže, pre svega Facebook. Upravlja vodećim automobilskim internet zajednicama: MojaGaraža, PolovniAutomobili i Internet Prodaja Guma.

Stekla je bogato iskustvo radom u vodećim medijima (B92, Wannabe, The Men, RTV Pink), ali je radila i kao menadžer za odnose sa javnošću i event menadžer. Veruje da društvene mreže imaju moć da pokreću velike društvene promene.

Na DIDS 2014 predstavlja viziju projekta „MojaGaraza.rs“ – od ideje do vodeće društvene mreže za vozače u regionu. Govori i o uticaju društvenih mreža na razvoj startupa, promociji proizvoda na društvenim mrežama i kako prodati proizvod na Fejsbuku. Community manager kao prodavac i zabavljač širokih narodnih masa. Digitalni aktivizam u Srbiji.

Mr Vlado Đukanović
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/vlado_djukanovic.jpg

Magistrirao je na Filološkom fakultetu u Beogradu. Od 1988. do 2003. radio je na Institutu za srpski jezik SANU, a od 2003. je vlasnik i direktor preduzeća „Leksikom – jezički inženjering“ iz Beograda, u kome vodi projekte iz oblasti primenjene lingvistike.

Autor je scenarija za tri igrane serije o jeziku koje su emitovane na programima RTS-a („Govori kako treba“, 1995; „Kako se kaže“, 1996; „Dosije Iks i Oks“, 2007), kao i serijala „Srpski na kašičicu“, koji je emitovan na TV Politika (2001–2002). Od 2004. uređuje emisiju „Put u reči“ na Drugom programu Radio Beograda.



Preuzmite prezentaciju učesnika
www.021.rs
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/021.jpg
www.posmatrac.rs
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/posmatrac.jpg
www.gdenapivo.rs
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/gdenapivo.jpg
www.blogmagazin.rs
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/blogmagazin.jpg
www.mozilla.rs
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/mozilla.jpg
  • Učesnik: Boris Prpić
  • Funkcija: predstavnik Mozilla.rs i osnivač Bitcoin.rs

„Mozilla Srbija“ je nevladina organizacija koja je ogranak Mozilla fondacije. Organizaciju čine članovi volonteri, koji iz dana u dan svojim trudom doprinose Mozilla misiji. Članstvo je besplatno.

www.clubbing.rs
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/clubbing.jpg
  • Učesnik: Ivan Tanasković
  • Funkcija: osnivač Clubbing.rs i Internet Marketing Manager – KupiMe.com

Ekipu Clubbing.rs muzičkog magazina čini skoro 20 zaljubljenika u muziku, izvorni clubbing, fotografiju, nešto urbaniju kulturu i video produkciju. Zajednica je nastala 2007. godine, a poslednjih godina bila je nezaobilazan partner svih muzičkih festivala i koncerata u zemlji i regionu. Poseban aspekat zajednice predstavljaju brendirani Clubbing.rs događaji na kojima se promovišu mladi i neafirmisani umetnici.

www.avmarket.rs
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/avmarket.jpg
  • Učesnik: Ivan Golubović
  • Funkcija: osnivač AVmarket.rs

„AV market“ je nastao kao zajednički Online projekat firmi „AVS electronic“ i „Remco Shop“. Preko 20 godina iskustva u prodaji tehnike i tehničkih uređaja dovelo je i do ponude robe i putem Interneta. U ponudi se nalazi ozvučenje, video nadzor, multimedijalni uređaji, interkonekcijski kablovi, svetlosna tehnika, baterije i punjači, kao i ostala srodna tehnika.

www.prva.rs
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/prva.jpg
  • Učesnik: Jelena Anđelić
  • Funkcija: New Business Manager

Prva.rs je startovao sa radom septembra 2010. i prvenstveno je imao ulogu promocije programskog sadržaja TV Prva. Decembra 2013. sajt prva.rs doneo je potpuno novi pristup među televizijskim portalima na našem tržištu. Startovao je u redizajnirajoj verziji sa obogaćenim originalnim sadržajima kreiranim u web redakciji i uveo video format kao način plasmana vesti. Ono što je svakako jedinstveno na prva.rs je web tv segment koji korisnicima pruža mogućnost gledanja televizijskog programa u vremenu koje njima ogovara.

www.startit.rs
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/startit.jpg
www.beomob.rs
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/beomob.jpg
www.biospajz.rs
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/biospajz.jpg
www.winwin.rs
https://arhiva.dids.rs/wp-content/uploads/2018/01/winwin.jpg